کد مطلب:188450 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:233

وصیت سیاسی حضرت امام محمد باقر
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود پدرم وصیت كرد كه بخشی از اموال مرا وقف كن ده سال در سرزمین منی در موسم حج برای من عزاداری و گریه كنند و برای مظلومیت من زاری نمایند به راستی چرا امام (علیه السلام) این وصیت را نمود چرا او وصیت نكرد در مدینه در كنار قبرش عزاداری كنند چرا وصیت كرد فقط در موسم حج آن هم در منی برای او عزاداری بنمایند.

منظور حضرت این مجلس عزاداری چون مردم از اطراف مكه و اكناف جهان آمده اند تا اینكه در آن اجتماعی مسائل حقوقی مطرح گردد و مظلومیت امامان اهلیت روش گردد بنابراین وصیت جنبه سیاسی داشته است.

قسمتی از بیانات امام خمینی (ره) در جمع وعاظ قم در شب اول محرم 1400 در هجری پیرامون عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) اسلام را نجات داد. سیدالشهدا (علیه السلام) به داد اسلام رسید. روضه امام حسین (علیه السلام) برای حفظ مكتب امام حسین (علیه السلام) است.

آن كسانی كه می گویند روضه سیدالشهداء (علیه السلام) نخوان اینها اصلا نمی فهمند مكتب سیدالشهداء (علیه السلام) چه بوده است نمی دانند یعنی چه؟



[ صفحه 60]



این گریه ها حفظ كرده است الآن 1400 سال است كه با این منبرها و با این روضه ها و مصیبت ها ما را حفظ كرده اند.

حرف سیدالشهداء، «حرف روز» است و حرف روز سیدالشهداء آورده است، به ماها داده است، هر مكتبی هیاهو می خواهد. باید پا پیش سینه بزنند. «امام خمینی»

... حق پیروز است. حق پیروز است منتهی ما رمز پیروزی را باید پیدا بكنیم كه رمز پیروزی ما چی بوده است و رمز بقای شیعه در این طول زمان، از زمان امیرالمؤمنین سلام الله علیه تا حالا - در زمانهائی كه شیعه جمعیتش كم بوده است. ناچیز بوده است. حالا الحمد لله زیاد است، اما آن وقت كم بوده، نه اینكه زیاد در مقابل دیگران.

رمز بقاء این مذهب و بقاء مملكت اسلامی، ممالك شیعی باید ببینیم چه بوده است. ما آن رمز را باید ببینیم چه بوده است. ما آن رمز را باید حفظش كنیم. یكی از رمزهای بزرگی كه بالاترین رمز است قضیه سیدالشهداء است. سیدالشهداء سلام الله علیه مذهب را بیمه كرد. با عمل خودش اسلام را بیمه كرد. نگه داشت. و آن نهضتی كه آن بزرگوار كرد و شكست داده و او كشته و او كشته شد - در جنگ شكست داد بر اموی و بر دیگران، آن نهضت باید حفظ بشود. اگر ما بخواهیم مملكتمان یك مملكت مستقل باشد، یك مملكت آزادی باشد، باید این رمز را حفظ كنیم. این مجالسی



[ صفحه 61]



كه در طول تاریخ برپا بوده است و با دستور ائمه علیهم السلام این مجالس بوده است. خیال نكنند بعضی از این جوانهای ما كه این مجالس، مجالسی بوده است حالا ما باید گریه دیگر نكنیم، این یك اشتباهی است كه می كنند.

حضرت باقر سلام الله علیه وقتی كه می خواستند فوت كنند وصیت كردند - 10 سال ظاهرا كه در منا اجیر كنند كسانی را برای من گریه كنند. این چه مبارزه ای است.

حضرت باقر احتیاج به گریه داشت؟ می خواهد چه كند گریه را - آن وقت هم در منا چرا - ایام حج منا - این همین نقطه اساسی سیاسی، روانی، انسانی است كه 10 سال در آنجا گریه كنند. كه خوب مردم می آیند می گویند كه چه خبر است و چیست؟ می گویند او این طور بوده. این توجه می دهد نفوس مردم را به این مكتب و ظالم را منهدم می كند و مظلوم را قوی می كند. ما جوانها دادیم. كربلا جوانها داده. ما این را باید حفظش كنیم.

این نمی شود این طور باشد شما خیال بكنید كه گریه است خیر گریه نیست. یك مسئله سیاسی، روانی، اجتماعی است... پس این حضرت سیدالشهداء چه احتیاج به گریه دارد؟ ائمه این قدر اصرار كرد، به اینكه مجمع داشته باشید، گریه بكنید، چه بكنید. برای اینكه این حفظ می كند این شیعیان مذهب ما را. این دستجاتی كه در ایام عاشورا راه می افتند خیال



[ صفحه 62]



نكنند كه ما راهپیمایی با یك محتوای سیاسی - همانطوری كه سابق بود بلكه بالاتر - همان سینه زنی، همان نوحه خوانی، همانها. همانها رمز پیروزی ما هست. در سر تا سر كشور مجلس روضه باشد همه روضه بخوانند و همه گریه بكنند. از این هماهنگ تر چی؟ شما در كجا سراغ دارید كه یك ملیتی این طور هماهنگ بشود. كی اینها را هماهنگ كرده؟ اینها را سیدالشهداء هماهنگ كرده؟ اینها را سیدالشهداء هماهنگ كرده. در تمام كشورهای اسلامی، ملتهای اسلامی در روز عاشورا و تاسوعا و هشتم و چندم. این دستجات با آن عظمت. البته جهات غیر شرعی اش باید حساب بشود. باید جهات غیر شرعی اش باید حساب بشود. این دستجات با آن عظمت با آن محتوا همه جا. كی می تواند یك چنین اجتماعی درست كند؟

در كجای عالم شما سراغ دارید كه این مردم این طور هماهنگ باشند. بروید هندوستان همین بساط. بروید اندونزی همین بساط بروید عراق همین بساط. كی اینها را هماهنگ كرده؟ این هماهنگی را از دست ندهید. این جوانها را اغفال می كنند. این جوانهای صاف دل ما توجه به شیطنت اینهائی كه تزریق می كنند ندارند. آنها دیگران تزریقشان می كنند اینها هم تزریق به اینها می كنند یك وقت بود كه این دست ناپاك اجنبی آمد و بین



[ صفحه 63]



روحانیون و قشرهای جوان را جدا كرد از هم. این اساس داشت. این طور نبود كه همین طور بی خود، بی خودی باشد.

هی تزریق كردند به ماها - به قشر ماها - كه این فكلی ها چی این ریش تراش ها چی. تزریق كردند به اینكه این آخوندها را انگلیس ها آوردند. ماها را از هم جدا كردند. كی نفعش را برد؟

آنهایی كه می خواستند نفت ما را ببرند این طور ما را از هم جدا می كنند.

كنارمان می گذارند و این هماهنگی كه ما داشته باشیم از بین می رود و وقتی كه از بین رفت این هماهنگی هر چه دلشان خواست می كنند و ما هم هیچ كاری نمی كنیم. امروز هم كه نزدیك محرم است می بینیم كه گفته می شود - حالا امیدواریم كه صحیح نباشد - گفته می شود كه بعضی از این جوانهای پاك دل ما بازی خورده اند كه اگر یك آقائی بخواهد مثلا روضه بخواند می گویند كه نه دیگر روضه لازم نیست. اینها ملتفت نیستند. كه آنهایی كه با روضه مخالفند، همان هائی بودند كه با روحانیت مخالف بودند. همان هائی هستند كه با كار با كارگر مخالفند و همان هائی هستند كه با كشاورز مخالفند و همان هائی هستند كه می خواهند ما را بدوشند و ما را ذلیل نگه دارند. این هماهنگی كه در تمام ملت ما در قصه كربلا هست این بزرگترین امر سیاسی است. در دنیا و بزرگترین امر روانی است در دنیا. تمام قلوب با



[ صفحه 64]



هم متحد می شود. اگر خوب راهش ببریم ما برای این هماهنگی پیروز هستیم و قدر این را باید بدانیم و جوانهای ما توجه به این مسائل داشته باشند.

جوانهای ما ملتفت این معنا باشند كه دست هائی الان در كار است كه می خواهند یكی یكی اشخاص موثر را از بین ببرند یكی یكی مجالس را از میان ببرند، مساجد را محتوایش از بین ببرند. ما همین مساجد و همین روضه ها و همین روضه های هفتگی هم باز - همین ها، همین ها توجه مردم را به همان هماهنگی را ایجاد می كند. اگر دولتها دیگر بخواهند یك هماهنگی بین تمام قشرها پیدا كنند. میسر نیست برایشان. با صدها میلیارد تومان هم برایشان میسر نیست. ما را سیدالشهداء این طور هماهنگ كرده ما برای سیدالشهداء كه این طور هماهنگ كرده اظهار تاسف نكنیم؟ ما گریه نكنیم؟ همین گریه ها نگهداشته ما را گول این شیاطینی كه می خواهند این حربه با از دست شما بگیرند گول اینها را نخورند جوانهای ما - همین ها هست كه ما را حفظ كرده - همین ها است كه مملكت ما را حفظ كرده - تكلیف آقایان این است:

روضه بخوانند - تكلیف مردم است دسته های شكوهمند بیرون بیاورند دسته های سینه زن شكوهمند. البته از چیزهایی كه برخلاف مثلا چه هست از آنها پرهیز كنند. اما دسته ها بیرون بیایند، سینه بزنند هر كاری كه می كردند بكنند. اجتماعشان را حفظ كنند. این اجتماعات است كه ما را



[ صفحه 65]



نگهداشته این هماهنگی هاست كه ما را نگه داشته گولشان می رسد این جوانهای عزیز صاف دل را - می آیند توی گوشش می كنند كه خوب دیگر گریه می خواهیم چه كنیم. گریه می خواهیم چه كنیم یعنی چه؟ ما اگر تا ابد هم برای سیدالشهداء نفعی دنیائی اش را حساب كنید و همین جهت روانی مطلب را كه قلوب را چطور به هم متصل می كند. ما این سنگر را نباید از دست بدهیم كسانی كه كوشش دارند كه این سنگر را از ما بگیرند. آنهایی كه از ما هستند و مردم صالحی هستند بازی خورده اند. پشت این جا یك دست مرموزی فاسد مفسدی هست كه می خواهد ملت ما را به تباهی بكشد و ما باید بیدار باشیم و ملت ما باید بیدار باشد...

چهارشنبه 30 آبان ماه

1358 - شماره 16008



[ صفحه 66]